Firma Geo-System istnieje od 1990 roku i zajmuje się tworzeniem oprogramowania z zakresu systemów informacji przestrzennej dedykowanego w szczególności dla ośrodków dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej, urzędów miast i gmin, firm i instytucji oraz geodetów. Do podstawowych produktów firmy należą: program GEO-MAP, oprogramowanie do tworzenia portali mapowych e-mapa oraz wiele innych systemów z zakresu danych przestrzennych (m.in. do prowadzenia rejestrów EGiB, EMUiA, MPZP, RCiWN).
Publikujemy szereg usług wyszukiwania, przeglądania oraz pobierania danych przestrzennych (CSW, WMS i WFS) dla jednostek samorządowych. Większość usług została włączona do Krajowej Infrastruktury Informacji Przestrzennej i jest wykorzystana w serwisie geoportal.gov.pl, a wszystkie dostepne są w geoportalu polska.e-mapa.net.
Oferujemy usługi przetwarzania i analizy danych z wykorzystaniem usług sieciowych dla użytkowników instytucjonalnych oraz indywidualnych.
Aktualności
2025-07-03 Pisma dot. weryfikacji adresów portali na Geoportalu krajowym
W nawiązaniu do pism w sprawie weryfikacji adresów portali gminnych w warstwie „portale mapowe”, które w ostatnich dniach otrzymują Państwo z GUGiK-u informujemy, że w przypadku gmin, które korzystają z systemu eGmina prawidłowy jest adres portalu e-mapa.net, przykładowo:
https://sokolowmalopolski.e-mapa.net/
https://hanna.e-mapa.net/
Jeśli we wskazanej warstwie zgłoszony jest taki adres, nie muszą Państwo podejmować żadnych kroków. W przypadku błędu należy przesłać informację do GUGiKu zgodnie z instrukcją w piśmie.
3 lipca na platformie Zoom odbyło się webinarium, podczas którego uczestnicy mieli okazję zapoznać się z najważniejszymi zagadnieniami związanymi z planowaniem przestrzennym oraz nowościami w technologii eGmina, które wspierają pracę urzędów w tym zakresie.
Karolina Turska rozpoczęła spotkanie od omówienia prawnych aspektów planowania przestrzennego na poziomie gminy oraz przedstawienia wyników najnowszego badania usług oraz zbiorów MPZP, SUiKZP i POG. Kolejnym prelegentem był Kamil Radomyski, który zaprezentował możliwości nowego modułu – iGeoAnkiety. Omówił jego zastosowania w kontekście prowadzenia konsultacji społecznych oraz zbierania opinii mieszkańców m.in. na temat projektów planistycznych. Bartłomiej Smoczyński skupił się natomiast na zagadnieniach związanych z przystąpieniami i projektami planów ogólnych. Przedstawił ścieżkę postępowania od strony prawnej i proceduralnej, wskazując m.in. wymogi dotyczące zgłaszania zbiorów i publikacji danych. Podczas prezentacji na żywo pokazał jak dodawać przystąpienia i projekty POG w serwisie e-mapa. Omówił też najczęściej popełniane błędy oraz udzielił praktycznych wskazówek, jak ich unikać. Na zakończenie seminarium Michał Zmorzyński przedstawił najnowsze funkcjonalności w portalach e-mapa, w tym nowy panel zarządzania usługami, wyszukiwanie zaawansowane działek i budynków oraz nowe warstwy.
Całe Webinarium zostało nagrane i jest już udostępnione na naszym kanale YouTube.
Dziękujemy wszystkim za liczny udział i aktywne uczestnictwo!
2025-07-03 Pisma ws. kontroli jakości danych adresowych w EMUiA – ciąg dalszy
Dostaliśmy informacje, że w ostatnim czasie wpływają do Państwa kolejne pisma z Głównego Urzędu Geodezji i
Kartografii dotyczące kontroli jakości danych adresowych. Podobna kontrola miała miejsce jesienią ubiegłego roku – więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.
Z pisma przewodniego dowiadujemy się, że skontrolowano kilkanaście zagadnień, m.in. identyfikatory ULIC i SIMC, zgodności nazw ulic i miejscowości z rejestrem TERYT, kody pocztowe oraz niepoprawne numery porządkowe. Zestawienie rozbieżności dla danej gminy należy pobrać z serwera FTP, zgodnie z załączoną instrukcją.
Podczas weryfikacji szczególnie warto zwrócić uwagę na pozycję "niepoprawne numery porządkowe". Kontrola ta zwraca wszystkie numery niezgodne z obecnie obowiązującym rozporządzeniem ws. ewidencji miejscowości, ulic i adresów, ale nie oznacza to, że wszystkie te adresy są błędne. Co więcej, w znakomitej większości są to adresy prawidłowe, które dalej mogą funkcjonować w ewidencji.
Przypomnijmy, że rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 21 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów wyklucza z użycia: • małe litery, • litery "I", "O", "Q", • znaki specjalne, np. "-", "/".
Jeśli więc wskazane jako rozbieżności adresy były nadane wcześniej, na mocy rozporządzenia które dopuszczało użycie konkretnego znaku, to nie ma konieczności ich zmiany. Taką informację znajdziemy też w załączniku do pisma z GUGiKu.
Warto jednak zwrócić, że rozporządzenie z 2004 r. dopuszczało także możliwość zastosowania małej litery – w przypadku numeru nadanego na nieruchomości powstałej w wyniku podziału.
W przypadku wątpliwości lub jeśli w Państwa jednostce zostały wskazane inne rozbieżności zapraszamy do kontaktu na serwis@punktyadresowe.pl. Pomożemy w weryfikacji adresów i ustalenia dalszych działań.